vrijdag 24 december 2010

Weerplaza Hellmann winterwedstrijd

"Leuk, een gokwedstrijd", dacht ik nog aan het begin van de winter. Ook al is het een beetje tricky om daar aan mee te doen als het over je eigen vakgebied gaat.
Wat was de bedoeling?
"Weerplaza organiseert dit jaar, in samenwerking met het weerforum Weerwoord.be, de Hellmann winterwedstrijd.
De regels voor de wedstrijd zijn simpel. De wedstrijd draait om het Hellmann wintergetal. Dit getal is een graadmeter voor de strengheid van de winter. Hoe langer de vorst aanhoudt en strenger de winter, des te hoger het Hellmann wintergetal.
Het getal is feitelijk de som van alle negatieve etmaaltemperaturen, met weglating van het minteken. De locatie die genomen wordt voor het bepalen van het getal, is het KNMI meetstation De Bilt nabij Utrecht. Een voorbeeld: de etmaaltemperatuur op 15 december was -3,0°C. De etmaaltemperatuur was negatief, dus telt mee voor het wintergetal. We laten het minteken weg, dus er worden 3 punten bij het getal opgeteld.
Om de wedstrijd tijdens de gehele winter interessant houden, is de wedstrijd dit jaar opgesplitst in twee delen: een maanddeel en een seizoensdeel. Voor elke maand vul je in hoeveel Hellmann punten jij denkt dat er gehaald gaan worden in die maand. Daarnaast vul je een totaal in over de hele winter. De winter loopt voor het Hellmann wintergetal van 1 november tot 1 april."

Ik had ingezet op iets meer dan 13 Hellmannpunten voor de maand december. Dat zijn er ondertussen meer dan 55, een verloren zaak dus. Shame on me.

Voor de gehele winter was mijn beste gok 62,6 punten en daarmee sta ik nu op de eerste plaats!

Beetje jammer dat we nog 3 maanden winter voor de boeg hebben...

Laat de dooi vanaf vanmiddag maar genadeloos toeslaan! En dat meen ik ook echt ;)

1 opmerking:

Mark zei

Niets van dat alles! Dat t maar heerlijk lang en streng moge vriezen. :)
Ik had op 16 ingezet voor december, jammerlijk.

De jaarsom heb ik echter op 119 gezet....there is hope! De 119 valt zelfs binnen de bandbreedte van de "Hellmann EPS" op WP.nl. Kat int bakkie lijkt me! ;)

Fijne dagen!