donderdag 19 mei 2011

Wasting Light

Onlangs heb ik het nieuwe Foo Fighters album Wasting Light aangeschaft (sommige albums dien je gewoon fysiek te bezitten); een heerlijk up tempo rockalbum met slechts een enkel rustpuntje. Wasting Light is eind vorig jaar volledig analoog in de garage van Dave Grohl opgenomen en later gemastered door Butch Vig, de producer van onder anderen Nirvana’s legendarische Nevermind. Wasting Light heeft niets van de moderne computereffecten en edits en probeert terug te gaan naar de echte basis van rock.
Dave Grohl heeft natuurlijk al vrijwel alles in de muziekwereld meegemaakt en hij lijkt vooral gekozen te hebben voor de grote live shows. Het album is namelijk een grote verzameling van echte stadion-rock. Waar op oudere albums de verses rustig waren en de chorus stevig, zijn hier de verses stevig, en de choruses een grote explosie van energie. Dit is ideaal voor concerten aangezien dit de perfecte manier is om het publiek op te zwepen. Wel zijn sommige nummers misschien té veel geschreven om live uitgevoerd te worden, aangezien er hele stukken in de nummers zitten die geen ander doel lijken te hebben dat het mogelijk maken van een solo.

De huidige single is zo'n uitermate aanstekelijke publieksopzweper. Het Beatlesque optreden die de band van dit nummer maakte bij David Letterman is hieronder te zien:

Aangezien ik volgende maand alleen op zondag op Pinkpop zal zijn, moet ik het optreden van de Foo Fighters missen. Met Wasting Light in de cd-speler heb ik echter altijd mijn eigen privé optreden van de FF in huis.

1 opmerking:

Mark zei

Mooie review buddy. Hij zit hier ook vast in de cd speler, en in de auto. :)
Ik was niet zo kapot van 't vorige Foofighters album, maar ik las (ik meen in de volkskrant) een review die vrij negatief was. Er werd voornamelijk geklaagd over het "geschreeuw" ipv normaal gezag van dhr Grohl. Toen heb ik las heb ik de cd gelijk besteld, ik hou namelijk wel van het "geschreeuw" van Dave Grohl. :) Op deze cd is wat mij betreft de perfect balans tussen de wat rustigere en wat hardere nummers gevonden. White Limo bijvoorbeeld, heerlijk wat een energie!! En inderdaad een super stadion nummer.
Ik zag geen concerten hier in de buurt (behalve pinkpop) helaas, maar mocht dat veranderen dan ben ik erbij!