dinsdag 27 september 2011

Grootste Nederlandse bluesheld is niet meer

Gisteren heeft Harry Muskee op 70 jarige leeftijd de strijd tegen de kanker verloren. De man die de Nederblues, samen met zijn Blizzards, groot gemaakt heeft in de jaren 60 en 70 en hier tot aan zijn dood mee doorgegaan is. Bovendien was hij één van de bekendste inwoners en ambassadeurs van Drenthe.
Als getogen Roldenaar was ik dan ook al op jonge leeftijd op de hoogte van zijn bestaan en muziek, maar ik kan me niet heugen ooit een live optreden van hem bijgewoond te hebben. Nu moet ik wel zeggen dat ik zijn latere optredens persoonlijk minder goed vond (voor zover ik dat op de tv of internet kan beoordelen), dan wat ik van eerdere albums gehoord heb.
Nu zal één en ander ook wel te maken met de veranderingen in bezetting van de band; het wegvallen van Herman Brood en Eelco Gelling, ooit één van de beste gitaristen van Nederland.
Als eerbetoon aan de beste man plaats ik deze video van een bijzondere versie van de bekendste hit van Cuby + Blizzards, 'Window Of My Eyes' (nr 10 in de top40). Het beeldmateriaal met vervlogen tijden van Drenthe maakt het Nederbluesgevoel compleet:

Volgens een bericht op De Nieuwe Utrechter was Muskee ook een graag geziene gast in Utrecht, maar helaas zal hij hier nooit meer spelen.

Geen opmerkingen: