donderdag 16 januari 2014

Toe Bisjevat

Vandaag vieren de Joden, naar het schijnt, Toe Bisjevat. Ik had er nog nooit van gehoord, tot ik het vandaag tegenkwam op onze wc-scheurkalender. Een stukje educatie: "Met Toe Bisjevat viert men het ontwaken van de natuur na de winter. Het is vooral een landbouwfeest. Letterlijk vertaald betekent Toe Bisjevat (ook: Tu Bishvat of Toe Bisjwat) 'de 15e Sjevat'. Deze 15e dag van de maand Sjevat wordt in de Misjna het nieuwjaar voor de bomen genoemd (Rosj Hasjana La'ielanot). Tegenwoordig wordt deze dag wereldwijd gevierd door het eten van fruit dat in Israël verbouwd wordt. Het is de gewoonte voor Joden om op deze dag zoveel mogelijk verschillende vruchten te eten!"
Goed, fruit eten doen we, maar dat doen we eigenlijk iedere dag. Echter: "In Israël worden op Toe Bisjwat vaak bomen geplant door schoolkinderen."
Aha, een boomplantdag, daar kan je er niet genoeg van hebben natuurlijk! Nu begint de natuur in onze contreien dankzij het zachte weer ook te ontwaken, maar om nu in onze tuin een boom te gaan planten, leek me toch geen goed idee. Dus ben ik binnen aan de slag gegaan.
Onze kamerplanten staan eigenlijk in veel te kleine potjes in veel te donkere hoekjes weg te kwijnen en daar wilde ik een oplossing voor verzinnen. Mijn idee; beperk het aantal potten buiten de vensterbank tot slechts twee exemplaren. En dat heb ik gedaan!
Vervolgens heb ik ook vrijwel alle planten die we in bezit hebben in deze potten gezet en heb er zelfs nog enkele nieuwe bijgekocht. Met dit als resultaat:

Vrolijk Toe Bisjevat!

1 opmerking:

Mij zei

Goed gedaan beep, ben er blij mee!!
xxx