donderdag 30 januari 2014

Winter 2013/2014 valt op donderdag 30 januari

Ik eindigde mijn vorige posting met het bericht dat we ons opmaakten voor een aangename zondagswandeling. Het was redelijk weer met een flauw zonnetje en een vage halo:

Echter, na zo'n 500 meter verkeerde ik in de ongelukkige positie dat ik mijn enkel verstuikte in een gootje in de stoep. Ik voelde direct dat het foute boel was en zodoende zijn we weer huiswaarts gestrompeld. Zonde!
Eenmaal thuis het been omhoog en de sokken uit. IJs hebben we achterwege gelaten. De afgelopen dagen heb ik vervolgens met een enkel rond "gelopen" die zeker tweemaal de normale omvang had. Vooral het schakelen tussen remmen en gas geven in de auto ging soms een beetje problematisch, maar voor zover ik weet heb ik geen ongelukken veroorzaakt.
Momenteel is de enkel weer aardig in omvang geslonken en zijn er zelfs geen bloeduitstortingen zichtbaar. Dat is ook wel eens anders geweest!
Back to the weather...
De afgelopen dagen heeft vooral het noordoosten enigszins winters weer gehad, maar sinds gisteravond doet midden Nederland ook een beetje mee. Sinds circa 18 uur is de temperatuur namelijk onder het vriespunt uitgekomen en is daar vervolgens zeker 12 uren onder gebleven!

Landelijk gezien zijn dit de minima van afgelopen nacht geweest (bron: Weerplaza):

Meer verrassend was de kleine hoeveel winterse neerslag die afgelopen nacht viel, waardoor het landschap hier ietwat aangesuikerd is:

Dit neerslagbandje nam echter ook minder koude lucht met zich mee, waardoor de temperatuur vanochtend al snel boven het vriespunt uitkwam. Wie weet overleven sommige zomerbloeiers dit koude nachtje dus wel! Hoewel, ook de komende nacht zal het nog licht vriezen, daarna zijn we weer voor een langere periode vertrokken met een zuidelijke stroming. Een enkele nacht met een stralingsvorstje zal dan wel mogelijk zijn, maar doorgaans blijft in de tuintjes dan wel wat zachter.
De kansen op serieuze vorst en sneeuw zijn dus weer sterk afgenomen en daarmee lijkt de winter van 2013/2014 een extreem sneeuwarme en zeer zachte winter te worden. De trend (voor zo ver daar sprake van was) van de afgelopen 5 jaren lijkt daarmee doorbroken!

Geen opmerkingen: