zondag 19 januari 2014

Uit de oude doos: onweer met bolbliksemachtig verschijnsel

Toen ik een week geleden bezig was om de oude VHS-tape opnamen van een voetbaltoernooi te filmen met een digitale recorder, heb ik ook de VHS-opnamen van een actieve onweersbui gefilmd. Het beeldmateriaal is nu dus van een tv-scherm gefilmd, terwijl de originele opnamen ooit met een DV-camcorder gemaakt zijn. Helaas heb ik ooit besloten om dit materiaal te overschrijven met nieuwe opnamen.
Vandaag verscheen een bericht in het nieuws over wetenschappers die een bolbliksem gefilmd hadden en dat mij denken aan mijn opnamen van dee onweersbui.
Het betreft opnamen van het onweer d.d. 29 juli 2000. Het was een zaterdag en ons land bevond zich in een westelijke stroming met relatief koele maritiem polaire lucht. Op het strand was het die dag vooral zonnig, terwijl boven de duinen de stapelwolken ontstonden die een tiental km's van zee doorgroeiden en het buienstadium bereikten. De omgeving van Soest bevond zich in een dergelijke buienstraat met het continue aangroeien van buien die veel regen, hagel en voornamelijk veel verticale bliksemontladingen brachten.

Ik besloot om de polder tussen Amersfoort en Soest op te zoeken en heb daar zo'n twee uren van het onweer kunnen genieten. Het aantal nabije ontladingen nam snel toe en ook begon het te regenen, waardoor ik vanuit de auto verder gefilmd heb. Op een gegeven moment was er een nabije ontlading die ervoor zorgde dat er twee "electrische ballen" verschenen aan de horizon. Deze hingen waarschijnlijk samen met nabije hoogspanningskabels. Ik heb daarna ook vernomen dat onder andere op ons kantoor de stroom was uitgevallen (goed te zien aan bovenstaande radaranimatie, daar de beelden tussen 14 en 20 uur afwezig waren). Nu wil ik mijn waarneming niet kwalificeren als het verschijnsel bolbliksem, het heeft waarschijnlijk meer te maken met een overbelasting van de condensatoren in het stroomnetwerk. Bolbliksems zouden meer vrij bewegende plasmabollen moeten zijn (mogelijk ontstaan uit de grond of uit gassen die vrijkomen uit de grond), die ook dwars door muren en dergelijke zweven.
Ik heb al veel onweer in mijn leven mogen aanschouwen, maar nog nooit een dergelijke bolbliksem mogen waarnemen. Toch vind ik ook mijn waarnemingen van 29 juli 2000 tamelijk bijzonder:

Na zo'n 2 uren ben ik weer naar mijn flatje gegaan en heb daar vanaf het balkon nog fraaie donders kunnen opnemen!
Hieronder een film met bijna een kwartier gedonder:

Geen opmerkingen: