woensdag 23 april 2014

Langs Vestingsteden en over een berg

Op deze vrije dag waren de atmosferische omstandigheden dermate uitnodigend dat ik al bij tijds op de fiets zat. Eén en ander had ook te maken met een buienkans, dat met name in de middag significant kon worden. Dus rond 10 uur besteeg ik het zadel van wat tot nog toe de langste fietstocht van het jaar zou worden. Reed ik exact één week geleden bijna 75 km, vandaag zijn het 84 km geworden.
Het eerste stuk liep parallel aan het Amsterdam-Rijnkanaal. Niet echt idyllisch, maar je kan lekker doorfietsen en zodoende heb ik de eerste 60 minuten geen seconde stil hoeven staan. Ideaal!

Bij Driemond moest ik in de remmen om de Weesperbrug over te steken en mijn eerste echte stop maakte ik te Weesp. Een fraai stadje met een behoorlijke geschiedenis. Voor 1355 had Weesp al een aarden en houten omwalling. Op 20 mei 1355 verleende Willem van Beieren, de graaf van Holland, stadsrechten aan Weesp. De stad lag namelijk strategisch aan de grens tussen het machtsgebied van de graven van Holland en de bisschop van Utrecht. De stad kreeg met de stadsrechten een eigen bestuur, eigen rechtspraak en ook werd het poorterrecht ingevoerd, dat noodzakelijk was voor de bewoners die een eigen beroep of bedrijf wensten uit te oefenen. Door het verlenen van deze stadsrechten en uitbreidingen daarop door Albrecht van Beieren en keizer Karel V, werd Weesp een welvarende stad. De stadsrechten maakten het ook mogelijk dat de stad zich beter kon verdedigen en vanaf 1517 werden er stenen stadsmuren gebouwd. Na de Franse belegering in 1672 werd de verdediging van Weesp flink uitgebreid met vier bastions (Oud Nederlands vestingstelselstijl), waarvan twee op de Ossenmarkt, het door het graven van een gracht ontstane eiland in de Vecht.

Mijn eigenlijke doel van de dag was Muiderberg en dit was te bereiken door de polders van het Naardermeer te fietsen. Muiderberg doemt als een groene oase op aan de horizon en dat heeft natuurlijk alles te maken met de geologische oorsprong van het gebied. Rond 1200 is het dorp ontstaan op een stuwwal. In de omgeving van de Dorpsstraat zijn bij rioleringswerken de oudste sporen van bebouwing gevonden, gemeten naar de dikte van de bewoningslaag. Maar naar alle waarschijnlijkheid zijn de alleroudste sporen van bewoning verzwolgen door de Zuiderzee. Te Muiderberg bevindt zich de grootste Joodse begraafplaats van Nederland. De begraafplaats is in 1642 gesticht door Hoogduitse joden en samengevoegd met de daarnaast in 1660 door Poolse joden gestichte begraafplaats.

Vanuit Muiderberg ben ik langs Naarden-vesting en door Bussum in de richting van 's Graveland gegaan. Opnieuw een idyllisch dorp met prachtige buitenplaatsen.

Nabij Hilversum ben ik nog even off road gegaan door het Corversbos om vervolgens via Loosdrecht en Maarssen weer huiswaarts te gaan.

En zo zijn het dus 84 km geworden, gereden in 3 uren en 1 kwartier. Hieronder de verreden route:

Nu even lekker met de beentjes omhoog in de tuin!

Geen opmerkingen: