maandag 14 december 2009

Eerste vorst van het seizoen!

Eindelijk, het is zo ver. Na een uitzonderlijk zachte maand november en evenzo eerste helft van december, heeft eindelijk de vorst toegeslagen in mijn tuintje. Weliswaar heeft het eerder deze herfst op de bekende koude plekken in het land al wel gevroren, maar mijn thermometers hadden tot gisteravond 21 uur enkel positieve waarden aangegeven, tenminste sinds februari van dit jaar.
Bij het openen van de gordijnen was dit mijn aanblik vanochtend:


En het blijft niet bij één nachtje vorst, zelfs op dit tijdstip (na het middaguur) vriest het nog altijd. De vooruitzichten opteren voor een verscherping van de vorst met tijdens de meeste nachten waarden tussen -5 en -10 graden (als het helder is). Mogelijk komt het tegen het weekeinde her en der zelfs tot strenge vorst, maar dan neemt de onzekerheid vanzelfsprekend ook toe. Hieronder is de mate van onzekerheid in de temperatuurverwachting voor de komende twee weken te zien, gebasseerd op het ECMWF model:


De meeste van mijn exotische (al dan niet mediterrane) flora in de tuin kunnen wel wat vorst hebben, maar een (ruime) week lang negatieve temperaturen met de kans op waarden beneden -10 zal voor vele de nekslag zijn. Vandaar dat ik afgelopen vrijdag en zaterdag meerdere planten verplaatst heb naar onze hobbykamer en naar de zolder. Ik zal t.z.t. wel een foto maken van hetgeen daar nu gestald staat. In de tuin staan nog drie Trachycarpus fortunei (waarvan 1 zaailing), 1 Trachycarpus wagnerianus X fortunei, 1x Chamaerops humilis en als test ook 1x Phoenix canariensis en 1x Washingtonia robusta. Die laatste twee heb ik afgelopen voorjaar goedkoop bij de AH kunnen krijgen en vandaar deze wintertest. Mochten ze bezwijken dan worden ze in het voorjaar weer vervangen.

Het enige wat er nog ontbreekt aan het echte wintergevoel is het witte goud; SNEEUW!

Geen opmerkingen: