dinsdag 1 oktober 2013

Vakantie in eigen land - dag 1: Crossen door de Kaapse Bossen

Na vier nachtendiensten gedraaid te hebben, was het vandaag dan eindelijk weer eens vakantie. En het zonnige weer lonkte om de dag buiten door te brengen en na de koude ochtend met andere zaken druk te zijn geweest, heb ik de middag weer op de fiets doorgebracht. Er waaide een stijve oostelijke bries, dus het was zaak om enigszins de beschutting van de bossen te zoeken. En zo geschiedde; een fietstocht over de Heuvelrug!
Eerste stop was, na enig speurwerk, de hoge uitkijktoren De Kaap, gelegen in de Kaapse Bossen bij Doorn, in het nationaal park Utrechtse Heuvelrug (bestaat deze maand 10 jaren!)
Het uitzicht aldaar was fenomenaal, maar het zal later deze maand nog fraaier worden als het loof begint te verkleuren. Mogelijk een tweede bezoek dus.
Daarna heb ik de gehele heuvelrug tot voorbij Rhenen afgereden om uiteindelijk over de Grebbeberg naar beneden te vliegen. Mijn exacte hoogst gereden snelheid weet ik zo niet, maar ik zag mijn GPS een keer 49 km/uur aangeven. Niets bijzonders misschien, maar voor mij wel een record op mijn mountainbike. :)
Onder de Grebbeberg langs ben ik weer naar Amerongen gegaan en van daaruit naar Wijk bij Duurstede en weer terug naar huis. Het was genieten, maar soms ook afzien. Of was het juist daarom genieten?
Oh ja, het was mijn op één na langste rit van dit jaar!

Totale afstand: 105,3 km
Totale duur: 4 uur 35 minuten
Totale duur stilstand: 28,5 minuten
Gemiddelde snelheid: 22,5 km/uur
Meteo: 15°C, O 4 Bft, droog
De route:

De foto's:

Geen opmerkingen: