zaterdag 2 mei 2015

Lange fietstocht over dijken en met het veerpont


Het landelijke weerbeeld zag er nogal divers uit vandaag. In het noorden kwamen veel stapelwolken voor en viel lokaal ook een bui, in het zuiden was sprake van veel sluierbewolking en deze bleek soms dik genoeg om de zon af te schermen.
In een strook over het midden van het land was het echter tamelijk helder en zodoende kon na de nachtvorst de temperatuur aardig snel oplopen.

De wind hield zich redelijk rustig en daardoor besloot ik, na enig wikken en wegen, over de Lekdijk naar het zuidwesten te fietsen. Zo vaak komt het niet voor dat je met rustige condities over de dijk kan fietsen.
Het asfalt van de Lekdijk Zuid is onlangs vervangen en aan weerszijde van de weg zijn brede fietsbanen aangelegd. En dat asfalt rijdt echt verrukkelijk, zeker als je de wind niet tegen hebt!

Maar als je harder fietst dan de wind waait, krijg je alsnog de wind soms tegen en die kan dan uit elke richting komen..
Ik had mijn zinnen gezet op het toeristische Kinderdijk, bij Alblasserdam. Ik was er al eens langs gereden in een ver verleden, maar ben nooit echt dicht bij de molens geweest. Het bleek echt de moeite, al werd het beeld enigszins aangetast door busladingen toeristen (vooral Aziaten, Russen en Italianen).

Op de weg terug heb ik het veer tussen Streefkerk en Bergambacht genomen.

En hier nog een mooi zicht op de meteotuin bij Cabauw:

En zo kwam het dat ik voor het eerst dit jaar de 100 kilometer kaap gebroken heb; de totale route is 106 kilometer geworden.

Vooral de laatste 15 km waren pittig, aangezien ik toch wat pijntjes begon te krijgen. Zonder de wachttijd bij het veer mee te nemen heb ik 3 uur en 40 minuten over de 100 kilometer gedaan en dat vind ik toch niet slecht. Ook de gemiddelde snelheid valt me niet tegen!

Geen opmerkingen: