zaterdag 6 oktober 2012

Everything zennnnnnnnnnn

Vandaag stond een bezoek aan Narita-san op het programma.
Narita-san Shinsho-ji ('Nieuwe overwinning tempel') is een Shingon Boeddhistische tempel, gelegen in het centrum van Narita, Chiba, Japan. Het werd opgericht in het jaar 940 door Kancho Daisōjō, een leerling van Kobo Daishi. Het terrein bevat een groot aantal gebouwen en parken en is een van de bekendste tempels in de Kanto regio. Het geheel is gewijd aan Fudo myoo ('niet-verplaatsbare Wijsheid Koning', bekend als Acala in het Sanskriet), die meestal wordt afgebeeld met een zwaard en touw en omgeven door vlammen.
Meer informatie over het tempel complex via deze website.

Om in Narita te komen, diende ik eerst de trein naar Soga te nemen en van daaruit naar het hoofdstation van Chiba. Toen ik op het perron stond om de trein naar Narita te nemen, zag ik op een gevel dit:

Ik heb echter geen idee wat er achter die voordeur schuilgaat...
Japanse karakters zijn lastig te leren, al is het me ondertussen wel duidelijk geworden hoe Tokio geschreven wordt. De trein van 10:13 gaat naar Tokio en die van 10:30 naar Narita. Narita wordt dus voor de helft als een vierkantje met een plus erin geschreven.

Maar het leren van Japanse karakters is helemaal niet noodzakelijk, meestal worden er ook Engelse vertalingen getoond, zeker op stations. Wel aan de goede kant van de trap lopen!

Eenmaal in Narita zag je aan weerszijden van de weg naar de tempel vele ondernemers en horeca. Er komt dan ook veel volk op de tempel af, alleen al op Nieuwjaarsdag zo'n 2 miljoen mensen.

In een van die zaakjes was men druk doende palingen te doden en te fileren. Tsjah...wel lekker natuurlijk.

Vriendelijker zijn deze kat-wezens die je overal ziet. Of het iets lokaals is of in heel Japan bekend is, weet ik niet.

En dan het tempelcomplex. Weer een imposante entree, fraaie gebouwen, handreinigingsrituelen, rook-inademen, geld gooien, buigingen. Ik ken het nu wel moet ik zeggen. Ik was wel opgelucht dat het qua bezoekersaantal relatief rustig was, want is het is eigenlijk een soort Efteling voor Boeddhisten, maar dan zonder entreeprijzen en achtbanen.

Het meest onder de indruk was ik, als amateur-botanicus, van het prachtig aangelegde park. Natuurlijk herkende ik ook meerdere soorten planten die we thuis in de tuin hebben staan.

Verder zitten de vijvers overvol met Koi karpers. Het woord koi is Japans voor gewoon "karper". Het omvat daarin zowel de saaie grijze vissen en de fel gekleurde variëteiten. Degene die wij als koi kennen, worden in Japan meer specifiek Nishikigoi genoemd (letterlijk "brokaten karper"). In het Japans betekent koi ook "genegenheid" en "liefde"; koi karpers zijn dus symbolen van liefde en vriendschap. Dat u het maar weet!




En als je dan na een lange wandeling een wc nodig hebt, moet je even diep door de knieën. Dit is nu een traditioneel Japans toilet en nee je kan je niet vasthouden aan een ketting of zo...

Ik heb nu wel even genoeg schrijnen en tempels gezien, ik ben helemaal zen!

1 opmerking:

Anoniem zei

Bernard, de kat is een lucky cat, zie je in heel Japan en China. Symbool van geluk.

david