zondag 28 oktober 2012

Stadswandeling door Delft en Leiden

Gisteren heb ik mijn laatste voucher uit ons NS spoordeelpakket (eerder naar Maastricht en Groningen geweest) gebruikt en ben ik met de trein van Utrecht-Terwijde via Den Haag naar Delft gegaan.
In mijn studententijd ben ik er een keer een nachtje geweest, maar daar kan ik me weinig van herinneren. Ik moet zeggen dat Delft me ditmaal goed bevallen is! Het centrum is middeleeuws en behoorlijk toeristisch en er word ook veel ingespeeld op de buitenlandse toerist, want vrijwel alle informatie heeft ook een Engelstalige vertaling (er liepen ook veel toeristen rond).
Gelukkig werkte het weerbeeld mee, want halverwege de ochtend waren de winterse buien verdwenen en scheen er een felle oktoberzon.
En dus heb ik het oude centrum redelijk goed kunnen verkennen en heb ik aansluitend nog een bezoek gebracht aan de botanische tuinen van de TU Delft.

Onze Japanse vrienden waren ook in het straatbeeld vertegenwoordigd!

Kale bomen of groene bomen?

Na ruim 2 uren in Delft (een aanrader voor een stadswandeling!), werd het tijd om de trein te nemen en wel naar "de sleutelstad" Leiden. Hier hebben Myra en ik een paar jaar geleden al eens een korte wandeling gemaakt en we zijn ook al eens bij Naturalis geweest, maar ditmaal heb ik ook een aantal nieuwe gedeelten van het centrum gezien.

Ook een leuke stad voor een dagbezoek, al vond ik Delft wel iets meer de moeite waard, mogelijk omdat het centrum wat compacter is. In Leiden wil ik nog wel een keer de Hortus Botanicus bezoeken, maar dat komt volgend jaar wel een keer.

Geen opmerkingen: