zondag 7 oktober 2012

Onder de mensen in Yokohama

Na alle innerlijke rust van gisteren was ik weer opgeladen om een grote stad te bezoeken. Aangezien ik van Tokio reeds veel gezien heb, was de keuze op Yokohama snel gemaakt. Het is namelijk de op één na grootste stad van Japan en heeft samen met die van Nagoya de grootste haven van het land.
Helaas hield het weer zich niet helemaal aan mijn verwachting (gebaseerd op regenradar voor vertrek), want bij aankomst op het station bleek het nog steeds te miezeren. Om een soortgelijk debacle als twee weken geleden in Tokio te voorkomen, besloot ik toch maar om voor ca. €5 een paraplu te komen. Nu is dat gelukkig niet moeilijk in Japan, in bijna elke straat vind je een winkel die paraplu's verkoopt.
En zo kon de wandeling beginnen en dat is een flinke geworden, ruim 8 uren stevig doorstappen om zoveel mogelijk te kunnen zien.

Dit is de zogenaamde Landmark Tower en op zo'n 273 meter hoogte bevindt zich de Landmark Tower Sky Garden, het hoogste uitkijkpunt van het land.

De lift die de bezoekers naar het panoramarestaurant brengt, was de snelste van de wereld toen het werd gebouwd. Maar met het laaghangende wolkendek leek het mij een beetje zonde van de 1000 Yen entree en ik ben het gebouw dus voorbij gelopen.

Daarna ben ik doorgelopen naar Chinatown. Yokohama Chinatown (Yokohama Chukagai) is de grootste Chinatown van Japan en is bijzonder snel ontwikkeld (de haven van Yokohama ging als eerste open voor handel met het buitenland en de vele Chinese handelaren vestigden zich toen in Yokohama.)
Vandaag de dag is er een groot aantal Chinese winkels en restaurants te vinden, terwijl het aantal werkelijke inwoners flink is afgenomen.
De belangrijkste attracties zijn dan ook de gerechten bij de vele restaurants en eetkraampjes. Populaire favorieten zijn gestoomde broodjes (manju), ramen noodles en een breed scala aan andere Chinese gerechten. Ik heb maar eens zo'n manju geprobeerd en ook al lijkt het op een bapao, het smaakte toch heel anders. Hond?



Daarna ben ik naar het Yamashita Park gegaan. Dit park strekt zich uit over ongeveer 750 meter langs de waterkant van Yokohama. Het park is ongeveer honderd meter breed, en bestaat voornamelijk uit open groene ruimte. Het werd gebouwd na de Grote Kanto Aardbeving van 1923.

In het water lag een aantal marineschepen:

maar aangezien ik dit jaar al een keer om een vliegdekschip ben geweest, besloot ik nu een ander soort schip te bezoeken.
Er lag namelijk ook een enorme oceaanstomer naast de promenade. Het schip heet de Hikawa Maru en werd voor het eerst in gebruik genomen door NYK (grote klant van ons bedrijf!) in 1930 langs de Yokohama-Vancouver/Seattle lijn. Het schip heeft op verzoek van de keizerlijke familie en Charlie Chaplin meerdere eerste klas hutten. In 1960, na 30 jaar op zee, ging het schip met pensioen en het doet nu dienst als museum met het interieur nog in de de jaren '30 stijl. En voor slechts 200 Yen mocht ik het schip betreden.

Vanaf het bovendek had ik een fraai zicht over de haven/baai van Yokohama:

Daarna kwam ik weer in een hele andere wereld terecht; de World Festa! Dit is waarschijnlijk een soort folkloristisch dansfeest met optredens van dansgroepen van over de hele wereld, maar wat mij vooral opviel, was het grote aantal eettentjes met nationale gerechten van heel veel landen. Veel Aziatische landen, maar ook Afrikaanse, Zuid-Amerikaanse en Europese.

Ja Bram, broodje hond!

Hier kon ik toch niet aan voorbij lopen, Belgische pintkes!

En ja er waren ook Duitse, Franse en Engelse tentjes, maar Nederlandse...
Ik heb het maar bij een Peruaans gerecht gehouden.
Het was er gezellig druk,

en er werd lekker gedanst.


Ik had weer even genoeg van de mensenmassa en in de namiddag ben ik naar de Sankeien tuin gelopen (flinke wandeling!).
De tuin is aan het einde van de 19de eeuw rond een grote vijver aangelegd door een rijke zijdehandelaar en het park behoort volgens mijn reisboek tot de mooiste van Japan. Er staan onder meer een pagode uit de 15de eeuw, een villa uit 1649, tempel uit 1592, theehuizen, enz. (eigenlijk een soort openluchtmuseum)
Toch vond ik het park dat ik gisteren bij Narita-san bezocht heb meer aanspreken dan deze.

Daarna was het gedaan met de rust en kon ik het hele eind weer teruglopen, naar de hectiek van de grote stad. En terug naar Yamashita Park om een leuk stadsgezicht bij schemering te kunnen fotograferen!


Ik heb ook nog even gekeken bij Cosmo World. Ewoud, echt wat voor jou! Dit pretpark heeft o.a. een handvol achtbanen, kermisattracties en een groot reuzenrad die tevens fungeert als klok.

En daarmee zat mijn bezoek aan deze stad er op. Wat mij betreft is een bezoek aan Yokohama tijdens je verblijf in Japan een aanrader!

Geen opmerkingen: