zaterdag 13 oktober 2012

Sayōnara Nippon

Nou, de tijd is voorbij gevlogen zeg! De vier weken zitten er weer op.
Ik heb het als een uitermate fascinerende periode ervaren waarin ik het land en de mensen een klein beetje beter heb leren kennen en die kennismaking is goed bevallen.
Het hoofddoel van de reis was natuurlijk werkgerelateerd en ook ook dat is succesvol verlopen, al zeg ik het zelf.
Vrijdagavond heb ik met een stuk of 15 collega's mijn bezoek afgesloten met een avond eten en drinken in een Japanse stijl Koreaanse BBQ restaurant. Echt voortreffelijk, soort gourmetten, maar dan nog lekkerder.

Vrijdag heb ik trouwens nog wel een behoorlijke aardbeving ervaren met een kracht van 5.1 op de schaal van Richter. Het deed de beving die ik eerder deze reis meemaakte verbleken. Het hele gebouw ging heen en weer en toen de beving voorbij was, bleek mijn lichaam nog steeds te bewegen: niet zeeziek geworden gelukkig...
Het epicentrum bevond zich dicht bij het vliegveld, maar ik heb niets over schade vernomen.
Meer info over deze beving:


Tijdens de terugvlucht kreeg ik nog even zicht op Fuji san:

Het vliegtuig vertrok rond 13.30 uur van Narita en zo'n 3 uren later ging de zon onder boven Siberië. Ergens boven het West-Siberische Laagland kwam ze weer iets boven de horizon en bleef daar vervolgens hangen (we vlogen nog steeds naar het noorden):

En zo bleven we een tijdlang op de grens van licht en duister vliegen, waarbij het aardoppervlak onder het vliegtuig waarschijnlijk geen direct zonlicht kreeg, maar omdat wij op bijna 11 km hoogte vlogen, kregen wij de zon wel te zien.

Pas toen we net noord van Nova Zembla naar het zuiden afbogen, kwam de zon steeds hoger te staan.

Verder verliep alles voorspoedig en is de expeditie naar Japan bij deze afgesloten.
Bedankt voor jullie reacties tijdens mijn aanwezigheid hier, arigato gozaimasu!

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Welkom thuis en bedankt voor je grappig(1)/interessant(1)/mooi(1) verhalen en foto's

Anoniem zei

Hoera Bernard is weer in Nederland. Wanneer houden we een welcomeparty?
Ben benieuwd wat je ons nu kunt leren.

Groetjes van je weet wel.

Anoniem zei

Bernieee, weer veilig thuis, das mooi!
dank voor al je ontboezemingen, tips, mooie foto's, filmpjes en dies meer zij. en ik ga zeker in het eerder genomede theehuis een ceremonie meemaken, yes!,een wens die ik had.
groetjes en tot gauw,
ineke