zaterdag 23 januari 2010

Binnenshuis tuinieren

We zijn ondertussen al aardig gevorderd in de winter en als tuinliefhebber begint het alweer enorm te kriebelen om naar buiten te gaan. Maar het weer en de vooruitzichten zijn allesbehalve uitnodigend om de tuin onder handen te nemen, we moeten nog ca 2 maanden geduld hebben.
Dit geduld wordt enigszins makkelijker door de overwinterende planten binnenshuis. Gelukkig heb ik in november en december een groot aantal (sub)tropische planten naar binnen gehaald, anders waren ze door de afgelopen sneeuw en vorst tot moes getransformeerd.
Onze kleine kamer boven heeft een mooi groot raam op het zuiden, ideaal voor planten dus. Daar heb ik dan ook dankbaar gebruik van gemaakt, het raam is aardig gebarrikadeerd:



Een andere geschikte ruimte om binnenshuis te tuinieren is de zolder. Daar hebben wij afgelopen zomer een dakraam geplaatst, waardoor er net voldoende licht binnenkomt. Aangezien dit wel marginaal is, vul ik dit licht aan met een LED groeilamp die dagelijks van 14.30 tot 21.30 uur brandt. De temperatuur blijft er ondanks gebrek aan verwarming vrij constant op 17 graden. Perfecte isolatie dus.
Het oogt allemaal wat rommelig, maar de planten doen het redelijk:




En zo moet ik me dus nog enkele maanden behelpen tot het echte werk buiten weer kan beginnen. Daar, in de tuin, zijn ondertussen al wel de eerste lentebollen zichtbaar, daar later meer over. De tuinplanten krijgen namelijk nog wel een tijdje winters weer over zich heen...

Geen opmerkingen: