vrijdag 29 januari 2010

Zingen met Jan Smit

Gisteravond ben ik met een vijftal collega's en een deel aanhang naar Rotterdam gegaan om daar het ultieme café-meezingspectakel "Vrienden van Amstel Live" mee te mogen maken.
We kwamen redelijk op tijd en aangezien er gereserveerd was in een restaurant, konden we genieten van een goed verzorgd diner. Toen bleek dat de bediening minder snel was dan wij liever hadden gezien, werd met name het dessert onder enige tijdsdruk verobert, maar het smaakte er niet minder om.

Daarna snel naar de Ahoy, waar het al lekker druk was (uitverkochte show!). Het was mijn eerste bezoek aan de Vrienden van Amstel, maar het concept van voornamelijk Hollandse artiesten die hun grootste meezingers ten gehore brengen was me wel bekend en leek me ook wel aardig. De line-up dekte vrijwel elk muziekgenre dat de nederpop rijk is. En het grote voordeel; dankzij 2 podia was er nooit sprake van een pauze en/of stilte!

De show werd geopend door het voormalige 2-Unlimited duo Ray en Anita. Met een hoop vuurwerk en Euro-house uit begin jaren 90 (wat klinkt dat nu armzalig) probeerden ze de sfeer er een beetje in te krijgen. Dat lukte enigszins met 'Twilight Zone', maar volgens mij moest Anita wel voor een deel gebruik maken van een bandje.
Daarna volgde het duo met het beste zangtalent uit Volendam, Nick en Simon. Klonk goed, maar het blijft niet mijn muzieksmaak.

Vervolgens kwamen deze mensen/bands nog voorbij: IOS, VanVelzen, Het Goede Doel, Rowwen Hèze, Kane, Novastar, Jan Smit, Ellen ten Damme, Lisa Lois en Xander de Buisonjé (deed ook de presentatie).

Niet elke artiest kon me bekoren en helaas stond bij Kane het volume tijdens hun meest luide nummer te hoog, waardoor de geluidskwaliteit nogal beroerd werd. Rowwen Hèze speelden hun 3 grootste feestnummers en dat resulteerde in een grote douche van bier.
Novastar speelden gewoon strak, zonder veel poespas en het meest onder de indruk was ik van VanVelzen met zijn Queen covers. Dit natuurlijk ook vooral vanwege mijn voorliefde voor de muziek van Queen. Speciaal was ook dat er tijdens het nummer 'Somebody to Love' een heel koor op het podium kwam te staan.

Verder was het vooral gezellig en gemoedelijk. Wellicht zal ik in de komende jaren nog een keer een bezoek brengen aan het grootste café van Nederland, in elk geval wordt volgende week woensdagavond een deel van de show op tv (Ned 3) uitgezonden.
Vanavond vanaf 20.15 uur is Radio 2 het verlengstuk van het podium in Ahoy met de complete show.

Hieronder een compilatie van De Vrienden van Amstel Live 2010 (niet zo zeer onze avond):


Toppertje:


Kane met beter geluid, eerder deze week:

Geen opmerkingen: