zondag 31 januari 2010

Winter 2009/2010; fase 4

Het is nog altijd niet gedaan met de winterse perikelen in ons land. In mijn vorige winterbericht heb ik het gehad over een goede kans op een regionaal significant sneeuwdek en tijdens de afgelopen paar dagen is er inderdaad de nodige sneeuw gevallen. Lokaal heeft dat een dek van 15cm of iets meer opgeleverd, maar meestal lag er rond 5cm.
Op de KNMI waarneemstations zag de regionale verdeling er vanochtend als volgt uit:

Her en der werd ook gezegd dat ons land is bezocht door een polar low, maar daar ben ik nog niet van overtuigd. Wel was er sprake van een zogenaamde Comma, maar een echte grondcirculatie heb niet terug kunnen vinden in de waarnemingen.

Afgelopen vrijdag heeft het echter nog in groot deel van het land behoorlijk geregend en dat leverde onder de sneeuwlaag een behoorlijke laag ijs op. Ook het autoruitenkrabben was vrijdagavond nogal een opgave.
Na de nachtelijke sneeuw brak gisteren overdag een fraai lentezonnetje door en dat deed me goed. Hieronder een foto van ons huisje in de sneeuw:

Ook gisteravond en afgelopen nacht trokken er meerder winterse buien over het land en opnieuw heb ik het paar keer horen/zien onweren. Vandaag brak de zon soms fraai door en dat leverde weer mooie contrasten op. Vanochtend dus maar even op de fiets door de sneeuw!




De komende paar dagen zijn de veranderingen in het weerbeeld niet erg groot, al zal de zon wat minder vaak schijnen en zal het vooral overdag iets zachter worden (grotere kans op vloeibare neerslag?). Dat maakt mij echter niet veel uit, aangezien ik het dinsdag en woensdag hogerop ga zoeken in het sneeuwrijke Sauerland.

Voor de lange termijn hebben de verschillende numerieke modellen lange tijd geopteerd voor het binnenstromen van continentale kou met ijsdagen en in de nachten strenge vorst. Dat zou dan vanaf komende donderdag moeten gaan gebeuren. Het Engelse UKMO rekent niet zo ver vooruit, maar toen de voorspelbaarheidshorizon van dit model de donderdag voorbij ging, liet UKMO een enorme verzachting zien. Deze circulatie is ondertussen ook opgepikt door zowel het ECMWF als GFS. Natuurlijk zijn er nog wel wat onzekerheden, maar de kans dat we vanaf komend weekeinde in zachter (en waarschijnlijk nog altijd nat) weer terecht gaan komen, is meer dan 75% geworden. Hieronder het EPS van ECMWF van hedenochtend:


Met het steeds hoger klimmen van de zon, zullen hogere temperaturen ook meteen lenteachtig aandoen, zeker na de kou van de afgelopen 6/7 weken. In de winter ben ik liefhebber van sneeuw, maar dat heb ik ondertussen (straks zeker na het bezoek aan het Sauerland) wel genoeg gezien. Tijd voor de lente en het echte buitenleven! Fase 4 van deze winter zou dus wel eens de slotfase kunnen zijn.

Geen opmerkingen: