zaterdag 16 januari 2010

Operatie DOOI geslaagd?!

Komt er dan toch een einde aan de winterse periode in Nederland die nu precies een maand duurt? Ongetwijfeld, maar dat het zo snel zou gaan, had ik niet direct verwacht. Afgelopen donderdag kwam het etmaalgemiddelde in De Bilt boven het vriespunt uit en is er sindsdien ook boven gebleven. Alleen in het noorden en oosten blijft de temperatuur nog iets achter, ook op dit moment:


Vandaag vindt fase 2 van operatie dooi plaats. Actieve frontensystemen weten vanuit het westen op te dringen en zullen er voor zorgen dat de wind in de grenslaag uit een milder brongebied gaat waaien. (bron afbeelding: UKMO)

De neerslag kan aanvankelijk nog in de vaste vorm vallen, zeker in het noordoosten, maar uiteindelijk zullen de straten en pannen overal nat worden. Morgen krijgen we vervolgens een vleugje lente met geregeld zon en maxima tussen 2 en 7 graden (na vorst zal dat vast zacht aanvoelen!).
Na het weekeinde lijkt operatie dooi weer even te stagneren, al zijn de onzekerheden behoorlijk groot. Het is in elk geval aannemelijk dat de druk boven onze contreien weer stijgt, maar waar de hogedrukas precies komt te liggen maakt nogal wat uit voor de luchtsoort. Ik schat de kans op het binnenstromen van echte vrieskou voorlopig op 30%, 30% kans op stralingskou en voor het overige een beetje Noordzeegeneuzel. Uiteindelijk vindt fase 3 van operatie dooi dan vanaf volgende week vrijdag plaats en dan zou het zelfs een weekje behoorlijk herfstig kunnen worden.

Ergens ben ik de kou ook wel een beetje zat trouwens. Vaak gedoe in het verkeer, de tuin die zienderogen verder aftakelt en het vele stoken in huis, dure grapjes.
Daarom maar even een beeld vanuit een regio waar het nooit wintert. Op internet kwam ik deze foto tegen van een bliksemontslading in Dubaï. Een branch van die ontlading trof de absurde toren Burj Khalifa (برج خليفة ). De bron van de foto is me niet bekend (was Wouter de Woestijnkabouter het maar!), maar als ik die vind zal ik het laten weten:


Op naar warmere tijden!

Geen opmerkingen: