maandag 7 juli 2014

Fietsen naar Fort Wierickerschans

Het bleek opnieuw een fraaie zomerdag met ideale condities voor een fietstochtje en aangezien ik pas komende nacht hoef te werken, was ik mooi in de gelegenheid voor een ritje. Mijn eerste doel was een kijkje nemen bij Fort Wierickerschans. Dit is gebouwd in 1673 in opdracht van stadhouder Willem III. Het maakt deel uit van de Oude Hollandse Waterlinie en is, om strategische redenen, gelegen op de splitsing van de Oude Rijn en de Enkele Wiericke.
Om een herhaling van het rampjaar 1672 te voorkomen, geeft Willem III in januari 1673 opdracht om de Rijndijk aan de Wiericke te versterken met een schans. Binnen zes maanden, in juli van dat jaar is het “Groot fort aen den cleynen Wierick” klaar.
Wanneer het fort zijn strategische waarde verliest, omdat de waterlinie meer naar het oosten wordt verschoven, wordt er in 1747 besloten om het fort als buskruitmagazijn te gaan gebruiken. Omdat de Wierickerschans vrij afgelegen ligt van de woonbebouwing van Bodegraven, werd die tamelijk veilig geacht. Voor dit doel werd een groot magazijn gebouwd met dikke muren met steunberen. Tussen 1826 en 1830 werden er wat wijzigingen gemaakt wat betreft het grondplan van het fort. Van oost naar west kwam er gedeeltelijk een kanaal door het fort te lopen, dit om het in- en uitvoeren van kruitvaten te vergemakkelijken. In de omgeving van het fort mocht in die periode geen vuur gemaakt worden. Op het fort werd veilig gewerkt, met loden en houten gereedschap, teneinde vonken te voorkomen.

Daarna heb ik de Oude Rijn verlaten en ben ik via Oudewater terug naar huis gegaan.

Een tochtje van een dikke 60 km opnieuw.
Ik bezit nu ook een GPS datalogger en vandaag heb ik deze voor het eerst getest. Ik was in de veronderstelling dat ik af en toe het "log button" diende in te drukken, dat zijn de ballonnetjes op onderstaand kaartje geworden. Maar naar het laat aanzien was dat niet nodig geweest en logt het apparaat gelukkig gewoon continue. Volgens de bijgeleverde software heb ik met dit tochtje 2570 kCal verbruikt, maar dat lijkt me wat veel.

Geen opmerkingen: