zondag 27 juli 2014

Met het veer naar Zoelen en Buren

Ik heb vandaag een wat langer tochtje gefietst; circa 90 km. Er waren geen buien te verwachten en de wind viel ook redelijk mee. Zodoende is het het volgende rondje geworden, waarbij ik voor het eerst ook de veerpondjes over de Lek genomen heb.


Mijn eerste doel was kasteel Soelen, bij Zoelen. Helaas bleek deze vanaf de weg slecht zichtbaar en kon ik met de fiets niet dichterbij komen.

Vanuit Zoelen ben ik naar Buren gegaan, mijn tweede doel van deze dag. Buren verkreeg stadsrechten in 1395 van ridder Allard, heer van Buren en Beusichem. In 1572 sloot Buren zich aan bij de Unie van Dordrecht. in 1575 volgde het beleg van Buren door Gilles de Berlaymont. De vestingwerken van Buren zijn nog grotendeels intact. Er zijn nog wallen, muren en één stadspoort; de Culemborgse- of Huizenpoort.
Buren mag zich Oranjestad noemen, vanwege de band met de koninklijke familie. Willem van Oranje trouwde er in 1551 met Anna van Buren. Prinses Beatrix en koning Willem-Alexander zijn hierdoor gravin en graaf van Buren. De korenmolen op de wallen draagt dan ook de toepasselijke naam De Prins van Oranje. In Buren stond een van de grootste kastelen van Nederland het Huis Buren, waarvan de laatste bewoner Frederik Hendrik, prins van Oranje was.
De Oranjes gebruiken soms de schuilnaam Van Buren als ze incognito willen zijn. Laatstelijk gebeurde dat bij de Elfstedentocht van 1986, waaraan Willem-Alexander meedeed onder de naam W.A. van Buren.


Vervolgens ben ik via Culemborg met het pondje naar Schalkwijk weer huiswaarts gegaan.

Geen opmerkingen: