maandag 14 juli 2014

Rondom Nieuwegein

Vandaag brak de zon opnieuw beter door dan verwacht, maar er stond wel een stevige westelijke wind en dat was op de fiets soms goed te merken. Ik heb vandaag waarschijnlijk (één van) de laatste toertocht op mijn 6 jaar oude Giant verreden en dat is een rondje om Nieuwegein geworden. Daarbij heb ik voor het eerst ook kasteel Heemstede gezien.
Het huis werd in 1645 gebouwd in Hollands-classicistische stijl, als opvolger van de ridderhofstad Heemstede dat 500 meter westelijker lag. Opdrachtgever was Hendrick de Pieck van Wolfsweerd. Het huis wordt gekenmerkt door een symmetrische stijl. Op alle vier de hoeken staan half in het gebouw opgenomen hoekige torens. Er is een brede slotgracht om het huis. Doordat in de 17e eeuw de kastelen niet meer dienden als verdedigbare vesting, werd er bij de bouw van het nieuwe huis Heemstede gelet op luxe en prettig wonen.
Op 10 januari 1987 brandde het kasteel vrijwel volledig uit. Wat ervan over was werd jarenlang ernstig verwaarloosd. Het duurde tot 1999 voordat het kasteel grondig gerestaureerd werd. Dit gebeurde in opdracht van het toenmalige WCN, later Phanos, met medewerking van het Nationaal Restauratie Fonds. In 2002 was de restauratie voltooid en sindsdien is Phanos er gehuisvest. Onder in het kasteel bevindt zich restaurant Kasteel Heemstede dat in het bezit is van een Michelinster.


Langs het Amsterdam-Rijnkanaal bij Houten had ik de wind goed van achteren en kon ik een flink stuk 35 tot 40 km/uur fietsen. Op de Lekdijk had ik echter de wind flink tegen en zakte de snelheid soms terug tot bij 20 km/uur .
Hier de verreden route en snelheid:

Geen opmerkingen: