maandag 27 september 2010

Andalucía 2010 - Dag 10-13: Granada - Nerja / AGP-AMS

De reis van Granada naar het kustplaatsje Nerja liep fraai langs de westelijke uitlopers van de Sierra Nevada en ook bij de Costa del Sol was het landschap niet onaantrekkelijk.

Eenmaal in Nerja verliep de zoektocht naar het hotel aanvankelijk moeizaam, maar eenmaal op de juiste weg was het zo gevonden. Het bleek het meest luxe hotel van deze vakantie. Helaas hadden we een kamer op de eerste verdieping van een bijgebouw, maar we konden nog net de zee zien. Dat zelfde gebouw had echter ook een dakterras met zwembad. Aan de ene kant had je zicht op het strand en de zee en aan de andere kant de achterliggende bergen.

Na het doen van een paar boodschappen en een korte verkenning hebben we de rest van de middag op een strandbed gelegen en natuurlijk ook gezwommen, heerlijk!
Ook dag 11 hebben we vrijwel in het geheel doorgebracht aan de branding. Het leek wel vakantie!

Maar het kan niet altijd zonnig blijven en dag 12 van onze vakantie is dan ook grotendeels bewolkt verlopen. Nu waren we al enigszins op de hoogte van een mogelijke weersverslechtering en hadden dus al besloten deze dag de grotten van Nerja te bezoeken.
"Nerja ligt aan de kust van de Middellandse Zee, ruim 50 kilometer ten oosten van Málaga en vormt de oostelijke uitloper van de Costa del Sol. In Nerja is zo'n 16 kilometer strand te vinden. Watersport en toerisme zijn dan ook belangrijke bronnen van inkomsten. Daarnaast is Nerja bekend vanwege het Balcón de Europa, een promenade in het centrum bovenop een klif die de zee in steekt. Ten oosten van de stad liggen een reeks kleine beschutte stranden en inhammen, van elkaar gescheiden door kliffen en andere rotspartijen.
Even buiten Nerja liggen druipsteengrotten (Cueva de Nerja) waar vele archeologische vondsten zijn gedaan en waar muurschilderingen van zo'n 20.000 jaar oud zijn gevonden."
Het bleek een toeristische trekpleister van formaat, want grote groepen mensen verzamelden zich bij de ingang om onder de grond te verdwijnen. Ik moet zeggen dat het ook allemaal wel netjes was aangelegd met mooie trapjes en paden, waardoor ook de wat oudere medemens de pracht zonder veel gevaar kon aanschouwen. Het fotograferen mocht natuurlijk alleen zonder flits, maar dat leek me sowieso al de beste techniek. Hieronder een paar plaatjes van de stalagmieten en -tieten:

Meer informatie over deze grotten.
Ook in de middag was het nog altijd grijs en het druppelde zelfs af en toe, niet echt strandweer dus. We besloten om het centrum van Nerja wat meer te verkennen en ook enkele souvenirs aan te schaffen. Vergeleken met de eerdere steden die we bezocht hebben, stelt Nerja betrekkelijk weinig voor, maar dat zal niemand verbazen.

In de namiddag werd de lucht een fractie lichter en hebben we nog een tijdje op het dakterras gelegen.
De volgende dag dienden we vroeg op te staan voor de reis naar Málaga. Eer we naar het vliegveld konden, moesten we de auto nog inleveren en de verhuurder zat aardig verstopt, ergens onder de IKEA ten westen van Málaga.
Maar goed, er hing onweer in de lucht! Vrijwel de gehele reis van Nerja naar Málaga waren er bliksems te zien en soms moesten we ook dwars door de neerslagkern rijden. Het leek wel storm chasing! Dichter bij Málaga zorgden de ochtendspits, regen en wegwerkzaamheden voor steeds meer files en zagen we de tijd wegtikken. Twee uur voor vertrek op het vliegveld ging sowieso niet meer lukken, maar dat schijnt in Spanje niet zo'n probleem te zijn. Eenmaal voorbij het centrum van Málaga kwam er meer schot in de zaak en ook de autoverhuurder hebben we dankzij mijn mobielnavigatie relatief makkelijk gevonden.
Ons Transavia-toestel had door de buien nog wel vertraging met de landing op Málaga, maar voor de rest verliep onze vlucht naar huis soepel.

Eénmaal in NL (brrr) verliep ook de reis met de NS voorspoedig en kwamen we halverwege de middag weer in Utrecht waar ons een emotioneel weerzien met het katvolk wachtte.
We kunnen terugzien op een geslaagde vakantie met veel cultureel en culinair genot en natuurlijk heerlijke weersomstandigheden!
Na 1100 km rijden en al die wandeltochten zijn we echter wel weer aan vakantie toe...