vrijdag 3 september 2010

Het Lint

"Het Lint is een groene recreatiestrook rondom het Leidsche Rijn Park. Een verhard pad van 6 meter breed met aan beide zijden groengebied."

"Vanaf eind september 2010 is het mogelijk een heel rondje Leidsche Rijn Park te maken, indien men bij de Europaweg gebruik maakt van de tijdelijke omleiding over het fietspad. Op het kaartje is te zien dat er dan in totaal (inclusief de Hoge Woerd) een traject van 10 km beschikbaar is voor fietsen, wandelen, skaten en hardlopen, met 3 TimePoints.

Als de aanleg van Het Lint voltooid is, naar verwachting medio 2011, is een traject van 8 km rondom het park beschikbaar, plus 1,7 km rondom de Hoge Woerd; op 4 plaatsen staat dan een TimePoint."
Een plattegrondkaart van Het Lint vind je hier.

Ik maak de laatste tijd geregeld gebruik van dit heerlijk slingerende stukje asfalt om mijn mountainbikemeters te maken. Er liggen nog enkele stukjes open, maar een moutainbike heeft geen hekel aan die gedeeltes van smeuige klei.

Het verbaasde mij al een tijdje waarom Het Lint op de plek waar de oude Groenedijk gekruisd wordt zo smal was. Er stonden wel fraaie wilgen aan weerszijden, dus ik had er op zich ook wel vrede mee, al was het zicht op verkeer komend van boer Goes minimaal en op hoge snelheid kan dat problemen opleveren. De afgelopen week was die kruising ineens afgesloten en werd er volop geasfalteerd:

Vandaag kon ik eindelijk over dit nieuwe bredere stukje van Het Lint rijden.
Maar wat las ik net op De Nieuwe Utrechter? Het blijkt dat twee kinderen uit de buurt er alles aan gedaan hebben om de kap van die wilgen te voorkomen! Uiteindelijk zijn ze zelfs bij de VARA op de radio geweest. De gemeente lijkt vervolgens een flauw spelletje gespeeld te hebben door te doen alsof één wilg zou blijven staan, maar doordat na de kap van de ander ineens bleek dat de overgebleven wilg ziek was, die ook maar gekapt moest worden.
Je kan natuurlijk moeilijk alle bomen in stand houden en de veiligheid kwam enigszins in het geding op die kruising, dus uiteindelijk is het toch maar beter zo.
Hier is het verhaal van de actie van de twee kinderen te lezen.

Nog even een anekdote m.b.t. tot Het Lint: ik ben vanochtend op mijn moutainbike aangehouden door een politieman in uniform in een burgerauto! Of het mijn mountainbike was. Jazeker! Maar dat ik dan toch echt wel mijn zadel hoger moest zetten, want het zag er niet uit. Of iets van die strekking. Uhmm, ja bedankt voor de tip. Ik ga het morgen eens proberen met een hoger zadel, al komen mijn voeten dan niet echt lekker meer op de grond. Maar het schijnt dat als je net met het puntje van je tenen op de grond komt, de beste fietshouding is. Leuk om dat na twee jaren fietsen nog eens te leren...

Geen opmerkingen: