zaterdag 29 september 2012

Herkansing tweede bezoek aan Tokio

Een vrij weekeinde vraagt natuurlijk om uitstapjes als je in een ander land bent en dus werd het weer de hoogste tijd om de trein naar Tokio te nemen. Vorig weekeinde viel mijn tweede bezoek aan Tokio helaas in het water, dus tijdens dit derde bezoek hoopte ik een hoop goed te kunnen maken. En dat is gelukt! Het was droog en zonnig en met weinig wind was het tussen 27 en 30°C, ideaal voor een stevige stadswandeling.
Vorige week heb ik mijn tocht van Akihabara naar Asakusa moeten afbreken, maar vandaag ben ik er wel geweest. Daarna ben ik van Asakusa weer helemaal teruggelopen en heb met name de wijk Ginza bezocht. Daar vind je de vele designwinkels, dure juweliers en vele delicatessenzaken, maar ik kwam er vooral om de sfeer op te snuiven. Ik denk dat ik vandaag zo'n 20km door Tokio gelopen heb en ik voel ze nu!

Dus eerst van Akihabara (dé elektronicawijk, één van de grootste winkelgebieden ter wereld voor elektronische, computer-, anime- en otakugoederen. Het wemelt er ook van zogenaamde 'Akihabara maids', die je allerlei foldertjes in de hand proberen te drukken, soms over nogal dubieuze handel.) naar Asakusa om de Sensō-ji tempel te bezoeken.
Laat de diashow maar beginnen!

Na het bezoek aan de tempel, liep ik langs de rivier terug naar het zuiden en daarna geleidelijk weer de binnenstad in naar de wijk Ginza. Ginza staat bekend als een van de luxere districten van Tokio, en een van de meest luxe winkeldistricten ter wereld. Er zijn een groot aantal warenhuizen, boetieks, restaurants en koffiehuizen. Het moderne Ginza kreeg zijn vorm vanaf 1872, toen na een verwoestende brand het district werd herbouwd met Gregoriaanse bakstenen gebouwen, ontworpen door de Ierse architect Thomas Waters. De meeste van deze typisch Europese gebouwen zijn inmiddels weer verdwenen, maar hier en daar staat er nog een. Bekend is bijvoorbeeld het Wako-gebouw. Ginza telt als een prominente vestigingsplaats voor westerse winkels.
Veel Kodakmomentjes:

En om Tokio af te sluiten nog twee video's die ik gemaakt heb vandaag. Ook dit is Japan:

En dit moet dan zo ongeveer de gelopen route zijn geweest:

Ik heb het uitje afgesloten in een Sushi-restaurant alwaar zeven sushi-meesters het eten voor mijn neus bereiden. Wat een ongelooflijke etenbereid-artiesten zijn dat:

Een geslaagde dag dus! Mogelijk straks nog even kijken of de cinema nog iets te bieden heeft en daarna voorbereiden op de storm (in een glas water) van morgen.

Geen opmerkingen: