zondag 16 september 2012

Japanners en vrije tijd

Het is vandaag zondag, ook in Japan, en dat betekent dat de meeste inwoners vrij zijn van school en werk. Een mooie gelegenheid om te ervaren wat men hier zoal in de buitenlucht uitvoert. Dit kwam ik tegen:
Veel Japanners komen de dag door met lichaamsbeweging. Ik heb o.a. gezien:
- joggers
- wielrenners op koersfiets/mountainbike (Gewoon zo'n fiets huren Bram en Rob, onze damesfiets is niet erg geschikt voor lange afstanden. Wielrenners verkiezen hier overigens de openbare weg boven de paden waar andere fietsers en lopers actief zijn).
- badminton in het park (geduchte concurrentie Alice!)
- honkbal
- surfen/windsurfen/kitesurfen/zeilen (Kom je ook eens langs Costijn?)
- ik zag een strandvolleybalnetje hangen Dorus!
- helaas Ewoud, korfbal zal je hier moeten introduceren...

Had ik al verteld dat het hier ontzettend benauwd warm is?

Verder was er een hele weide vol barbecuers en werd er her en der in het strandbos gekampeerd.
Net als in Tokio is het jonge vrouwvolk hier op zondag druk met bizarre verkleedpartijen in spraakmakende kostuums, pruiken en dito make-up. Vervolgens zetten ze elkaar dan op de foto, een fascinerend gezicht. Misschien iets voor Daphne?

Voor hen die bezinning willen, zijn er meerdere tempels in de buurt te bezoeken. Aangeraden is het dan wel om gepast gekleed te gaan en niet in een korte broek zoals ik vandaag aanhad.
Qua muziek zit het hier ook wel goed. Ik kwam een bijzondere drumbandsessie tegen en op verschillende plaatsen worden klassieke concerten gehouden. Een echt koor heb ik nog niet gezien Lucy.

Na een te korte nacht zat ik al vroeg op de fiets vandaag. Eerst op zoek naar een pinautomaat die mijn bankkaart accepteert en mede dankzij een mooie plattegrond van David was deze redelijk snel gevonden. Om daar te komen moest ik wel door het lokale park hier:

Van daaruit was het maar een klein stukje naar de buurt waar het Weathernews hoofdkantoor staat: gebouw B van de MTG, linker van de Twin Towers op de eerste foto:

Don't mess with Chiba!

Vlak bij het WNI kantoor bevindt zich een redelijk groot winkelcentrum, AEON.Daar ben ik even binnen wezen kijken en kwam ogen te kort in de enorme supermarkt. Een Wallmart Super Center is er haast niets bij! Ze hadden dan ook een behoorlijk grote broodafdeling met heerlijk vers brood. Meteen maar even ingeslagen dus!

Na een kleine lunch werd het tijd om met de fiets naar het centrum en de haven van Chiba te gaan. En dan zie je soms leuke dingen:

Mijn eerste echte stop was bij de Chiba Port Tower; een 125m hoge toren die in de jaren 80 gebouwd is om stil te staan bij het feit dat de China agglomeratie toen 5 miljoen inwoners had. In de toren zijn slechts 4 verdiepingen, maar die vierde is dan wel meteen een panoramaverdieping op 113m hoogte! Bij helder weer zou je zelfs Fuji-san moeten kunnen zien, maar er zat nu duidelijk te veel vocht in de lucht.

Daarna ging ik verder op de fiets door het centrum van Chiba, eigenlijk met als doel een tempel in een park. Maar blijkbaar ben ik ergens verkeerd gereden, want in het park waar ik uitkwam, was geen tempel te zien.

Met behulp van de GPS maps op de IPhone die ik van WNI Man Corner te leen heb gekregen, heb ik nog wel een andere tempel gevonden, maar daar stonden politiemannetjes bij en ik vond het niet erg gepast om in mijn korte broek naar binnen te gaan. Dus dan maar een fotootje van de toegangspoort.
Had ik al verteld dat het hier benauwd warm is?

Ik denk dat David afgelopen juni 7 kilo is afgevallen vanwege vochttekort, want je kan er gewoon niet tegen drinken hier! Maar gelukkig staan de vending machines in grote getale in de steden.
Het zicht op Tokio is trouwens wat beter dan gisteren,

maar het is nog altijd erg vochtig. Mijn weerstation zei mij net dat het 31,1°C bij een RV van 66% is. Opvallend trouwens dat iedereen paraplu's meedraagt, vrouwen doen deze ook op tegen de zon, maar er dreigt dan ook wel continue de vorming van een bui. De weerberichten spreken erover, GFS kleur dagelijks blauw en in de verte groeien soms fraaie bloemkolen. Maar zolang ik hier ben, heb ik nog geen echte bui meegemaakt. Heel af en toe een spetterschampertje, maar vaak ook zon. Die zon staat momenteel trouwens vrijwel net zo hoog als in Nederland op de langste dag van het jaar.
Vandaag staat er, dankzij het op grote afstand passeren van tyfoon Sanba, wel meer wind dan gisteren toen het vrijwel windstil was. Sanba was hoofdnieuws vanochtend, ik was alleen iets te laat met het opnemen van de tvbeelden. Daarna werd aandacht besteed aan de spanningen en onvrede in China over het feit dat Japan eilandjes heeft gekocht die China ook wil hebben. Als dat maar goed komt...:

Nu ga ik een lekker maaltijd koken en daarna consumeren met daarbij een glas van dit vocht:

Post Scriptum:
En dit is de maaltijd geworden. Smaakte nog heerlijk ook!

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Mooi Bernard, maar denk er aan: "no sightseeing"!

Neem een Japans biertje op je balkon zou ik zeggen, en wees blij dat je morgen je korte broek nog aan kan :-), succes dinsdag!

Grtz Rob

Anoniem zei

Hoi Bernard, leuk om lezen, check je wni mail even...
David.

Anoniem zei

Hoi Bernard, Voor elk wat wils daar in Japan. Wat heb je al veel gezien....en ook al gekookt; ziet er smakelijk uit. Hopelijk wen je snel aan het benauwde weer.
Groet Lucy