zaterdag 15 september 2012

Konbanwa vanuit Japan!

Daar zijn we dan; in het land van de rij...ik bedoel daar waar de zon al vroeg ondergaat. Het is hier ondertussen net na 18 uur en het is al aardig donker buiten. Maar morgen zal hij weer vroeg rijzen!
Ruim 18 uur geleden begon de reis vanuit Nederland en deze fijne 777 vloog ons over delen van Europa en Rusland:

We vertrokken iets later omdat er een passagier niet was komen opdagen en zijn/haar bagage van boord gehaald moest worden. Je hoort regelmatig dergelijke dreigementen door de speakers als je op een vliegveld bent, maar dit is de eerste keer dat ik meegemaakt heb dat er ook daadwerkelijk weer bagage uitgeladen werd.
Onderweg was het helaas vooral donker, dus ik heb het personal entertainment systeem maar eens goed getest. Ik vond het filmaanbod wat tegenvallen (meeste films had ik al gezien), maar de Nederlandse film Taped met Barry Atsma en Susan Visser bood redelijk wat suspense.
Trailer van deze film.
In het vliegtuig was het trouwens helemaal niet zo warm als sommige mij van te voren hadden verteld, het was zelfs één van de koudste vluchten die ik meegemaakt heb. Gelukkig had ik een jasje tot mijn beschikking.
Aan het begin van de nacht (NL tijd) heb ik toch maar een paar hazeslaapjes gedaan en dat deed me wel goed. Boven het oosten van Rusland werd het licht, maar was het bewolkt. Pas boven Japan werd het weerbeeld meer open:

De vlucht was weliswaar lang, maar is verder wel goed verlopen hoor. Zeker als je kan slapen, gaat de tijd vrij snel voorbij. Ook het eten en drinken aan boord werd door KLM goed verzorgd. De immigratie en douane deed verder ook niet lastig, zodat ik binnen korte tijd echt voet op Japanse bodem mocht zetten.
Daar stond collega Kawasaki-san (leuk jong meisje, valt te proberen Rob!) mij al op te wachten en vrij snel daarna kwam ook Yoshitake-san er aan. Met z'n drieën zijn we in de Volvo van Yoshitake naar Chiba gereden. Eerste stop was het hoofdkantoor van Weathernews. Daar heb ik een eerste kennismaking gehad met mensen op de 19de en 24ste verdieping. Erg imposant, al was ik iets te vermoeid om alles duidelijk te absorberen.
Daarna zijn we naar het European House gereden (mijn appartement) en ook hier kreeg ik de nodige uitleg. Er waren reeds enkele boodschappen gedaan en alles ziet er goed verzorgd uit!
Ik had zelf ook enkele huishoudelijke artikelen meegenomen, maar dat lijkt allemaal niet nodig. Er is zelfs een koffiezetapparaat!
Hieronder enkele foto's van hoe het er hier binnen uitziet. Ik heb het bed wel wat verplaatst, zodat ik nu met het hoofd bij de muur lig:

Met Kawasaki-san heb ik nog een rondje door de buurt gelopen en hebben we een bezoek aan een supermarkt gebracht. Ziet er qua indeling allemaal westers uit, zeg maar zoals wij het ook gewend zijn. De visafdeling is echter wel vele malen groter en de broodafdeling vele malen kleiner.

Vanaf 16 uur was ik op mezelf aangewezen en heb ik een ander rondje door de buurt gelopen.
Uitzicht vanaf balkon bij voordeur:

De straat waar ik de komende maand verblijf:

Uitzicht op deel van de zakenwijk Makuhari in Chiba:

Daarna ben ik langs het strand gelopen met fraai zicht op de Baai van Tokio en de skyline van de stad in de verte:

Daarna kwam ik bij het honkbal stadion uit en toevallig speelden de Chiba Lotte Marines er een thuiswedstrijd. Dat leverde veel levendigheid rondom en vooral in het stadion op (ooh, de match is nu ook live op tv zie ik). Ik ben ook een shirtje van de club rijker! :)

En nu is het alweer een tijdje donker. Maar even zien hoe ik de avond doorkom, er wordt tenminste engels gesproken op een aantal tv-kanalen. De internetsnelheid is helaas niet echt toereikend om Nederlandse programma's te streamen.
Morgen zal ik de stad verder verkennen en ik kreeg te horen dat ik maandag ook vrij ben (nationale feestdag), dus ik hoop dan een bezoek aan Tokio te kunnen brengen.
Kanpai!

3 opmerkingen:

Myra zei

Ziet er allemaal goed uit! Hopelijk slaap je de eerste nacht goed ondanks je jetlag.

Woestijnkabouter zei

Mooi mooi...Ziet er allemaal heel herkenbaar uit. Hopelijk heb je een aardige tijd. BTW: Is dit een poging van WNI om immigranten aan te trekken?

Unknown zei

Ha den Wouterke!
Neen neen, wij in Soest zijn allemaal uitgenodigd om een 4weeks-bezoek te brengen aan GC, zeker hen die nog niet geweest zijn. Dus we zullen op toerbeurt gaan, na mij collega's in setjes van twee.

Ik heb het vernomen van uwen moeder, zeer triestig allemaal. Hopelijk is er voldoende steun in deze tijden!