donderdag 13 september 2012

Het weer in Chiba, Japan

Ondertussen is het vrijwel zeker dat tyfoon Sanba recht op Korea afgaat (onderweg komt ze nog wel enkele Japanse eilandjes tegen) en daarmee geen bedreiging meer vormt voor de omgeving van Tokio:

Volgens deze verwachting is de kans groot dat Sanba een zogenaamde Super Typhoon wordt met windsnelheden van ruim boven de 100 knopen.

Hoe dan ook, morgen vlieg ik met KLM naar Japan alwaar ik zaterdag zal landen op Narita Airport. Het hoofdkantoor van mijn werkgever heeft mij en al mijn directe collega's in Nederland uitgenodigd voor een verblijf van 4 weken op het hoofdkantoor en dus gaan we op toerbeurt naar Japan. En ik heb de eer om het spits te mogen afbijten!
Ons hoofdkantoor staat in Chiba, een stad zo'n 30km ten oosten van Tokio, gelegen aan de Baai van Tokio.


Webcam met zicht op omgeving Chiba:


Website van de gemeente met summiere informatie in het Engels.

In het zakenkwartier Makuhari, waar ook het kantoor is gevestigd, heb ik de beschikking over een appartement.
In mijn vrije tijd (voor zo ver aanwezig) zal ik proberen zoveel mogelijk van de omgeving te zien, hopelijk ook het centrum van Tokio.

Eén en ander zal natuurlijk een beetje afhangen van het weer. Het subtropische klimaat zorgt er deze maand niet alleen voor hoge dag- en nachttemperaturen, maar ook voor een vrij hoge neerslagkans. Het zeewater rondom Japan heeft momenteel een temperatuur van zo'n 28°C en dat is hoog genoeg om eventuele tropische stormen te voeden. Mogelijk ontstaat er midden volgende week weer één:

Hoe dan ook, ik zal de paraplu geregeld nodig hebben en met een beetje geluk word ik nog getrakteerd op enig klank- en lichtspel.
Hieronder de verwachting voor de komende dagen voor Chiba, uitgegeven door Weathernews Japan:

En hier de meerdaagse, afkomstig van Meteo Consult:

Niet alleen de hoge temperaturen vallen op (lekker zuidelijk briesje), maar ook het feit dat de zon al zo vroeg ondergaat. Dat zal wel even wennen zijn!

De komende weken probeer ik jullie middels deze blog op de hoogte te houden van eventuele avonturen tijdens deze reis. Sayōnara!

Geen opmerkingen: